Publications

Records and identifiers


ORCID Publons IEEE Collabratec

 

Santana-Mancilla, P. C., Montesinos-López, O. A., Garcia-Ruiz, M. A., Contreras-Castillo, J. J. & Gaytan-Lugo, L. A. (2018). Validation of an instrument for measuring the technology acceptance of a virtual learning environment. Acta Universitaria. CONACyT (accepted)

Madrigal-Martínez, K. F., Herrera-Morales, J. R., Gallardo, A. R., Sandoval Carrillo, S. & Santana-Mancilla, P. C. (2018). Aplicación de minería de textos para extracción de documentos académicos del repositorio de RedALyC. Coloquio de Investigación Multidisciplinaria, 6(1), 1794-1801. Latindex

Garcia-Ruiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S. (2018). Integrating Microcontroller-Based Projects in a Human-Computer Interaction Course. International Journal of Computer and Information Engineering, 12(10), 946-950.

Santana-Mancilla, P. C., Herrera-Morales, R., Chowell-Puente, G., Gonzalez, V. M. & Luna-Vazquez, F. J. (2018). Uso de Twitter para vigilar la incidencia de enfermedades infecciosas en México. Komputer Sapiens, 10(1). CONACyT

Santana-Mancilla, P. C., & Anido, L. E. (2017). The Technology Acceptance of a TV Platform for the Elderly Living Alone or in Public Nursing Homes. Int. J. Environ. Res. Public Health, 14(6), 617. JCR Scopus

Montiel Sandoval, M. Y., Santana-Mancilla, P. C. & Guerrero Ibáñez, A. (2016). Interfaz cerebro-computadora para disminuir situaciones de riesgo en un entorno de conducción vial. Avances en Interacción Humano-Computadora, 1(1), 74-76.

Rodríguez-Ortiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S. (2016). Evaluación heurística a la plataforma CODAES para la consulta y creación de objetos de aprendizaje y MOOCs. Avances en Interacción Humano-Computadora, 1(1), 28-29.

Nieblas, A., Rojas, J. C., Santana-Mancilla, P. C., García-Ruiz, M. & Estrada, F. (2016). Aseguramiento de la experiencia del usuario para un ambiente inteligente en el aula. Revista Faz, 9, 162-178.

Santana, P. C., & Anido, L. E. (2016). Heuristic Evaluation of an Interactive Television System to Facilitate Elders Home Care. IEEE Latin America Transactions, 14(7), 3455-3460. doi:10.1109/TLA.2016.7587654 (mirror) JCR Scopus

Santana-Mancilla, P. C., Rodriguez-Ortiz, M. A., Gaytán-Lugo, L. S. & Garcia-Ruiz, M. A. (2015). User experience evaluation to El Encanto: a serious game for learning community intervention. Research in Computing Science, 108, 81-88. Latindex

Santana-Mancilla, P. C., Ceja-Mendoza, A. P., Magaña-Echeverría, M. A. & Salazar-Días, A. P. (2015). Towards An Open Access Institutional Repository For Learning Objects: The University Of Colima Experience, 700-703. Turkish Online Journal of Educational Technology, 2015, 700-703. JCR Scopus

Gaytán-Lugo, L. S., Santana-Mancilla, P. C., Santarrosa-García, A., Medina-Anguiano, A., Hernández-Gallardo, S. C., & Garcia-Ruiz, G. R. (2015). Developing a Serious Game to Improve Reading Comprehension Skills in Third Graders. Research in Computing Science, 89, 71–79. Latindex

Santana, P. C., Gonzalez, F. J., Garcia, M. A., Ordaz, A., & Magaña, M. A. (2015). Social Cloud Computing: an Opportunity for Technology Enhanced Competence Based Learning. IEEE Latin America Transactions, 13(1), 353-358. doi:10.1109/TLA.2015.7040669 (mirror). JCR Scopus

Peralta, G., Santana-Mancilla, P. C., (2014). Mejorando la experiencia del turismo cultural con un prototipo de realidad virtual. Research in Computing Science, 76, 111-122. Latindex

Garcia-Ruiz, M. A., Santana, P. C., Molina, I. (2014). Using Effective Stereoscopic Molecular Model Visualizations in Undergraduate Classrooms. International Journal for Cross-Disciplinary Subjects in Education (IJCDSE), 5(1), 1593-1598.

Santana, P. C., Magaña, M. A., Rojas, J. C., Nieblas, J. A., Salazar, A. P. (2013). Towards Smart Education: Ambient Intelligence in the Mexican Classrooms. Elsevier Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 3141-3148. doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.363

Magaña, M. A., Santana, P. C., Quintero, H. F., Fernández, E. A. (2013). Natural User Interfaces to Teach Math on Higher Education. Elsevier Procedia Social and Behavioral Sciences, 106, 1883-1889. doi:10.1016/j.sbspro.2013.12.214

Ahumada, A. C., Santana, P. C., Muro B. P., Juárez C. U., & Prieto C. G. (2013). EDUC vs Moodle: Comparando la Experiencia de Usuario en la Educación a Distancia de la Universidad de Colima. Revista de Ingeniería Eléctrica, Electrónica y Computación, 11(1), 23-28. Latindex

Muro, B. P., Santana, P. C., & García, M. A. (2012). Uso de interfaces tangibles en la enseñanza de lectura a niños con síndrome de Down. Revista El Hombre y La Máquina, 39, 19-25. Redalyc Latindex

Magaña, M. A., Santana P. C., Rocha, V. M., (2012). An Educational Management Information System to Support Institutional Planning at the University of Colima. Elsevier Procedia Social and Behavioral Sciences, 55, 1168-1174. doi:10.1016/j.sbspro.2012.09.611

Santana, P. C., & Calderón, K. P., (2012). Soporte al RUP por medio de una plataforma de cómputo basada en la actividad. Research in Computing Science. 57, 25-30. Latindex

Prieto, C., Santana, P. C., & Herrera, J. R., (2012). Diseño de un videojuego para televisión interactiva. Research in Computing Science. 57, 99-104. Latindex

Santana, P. C., García, M. A., Acosta-Diaz, R., & Juárez, C. U., (2012). Service Oriented Architecture to Support Mexican Secondary Education through Mobile Augmented Reality. Elsevier Procedia Computer Science, 10, 721–727. doi:10.1016/j.procs.2012.06.092 Scopus

Santana, P. C., González, F. J., & García, M. A., (2012). Enhancing Social Interaction in Technology Enhanced Competence Based Learning. IEEE Learning Technology Newsletter, 14(2), 10-13.

Santana, P. C., & Muro, B. P., (2011). Tangible Interfaces to Support the Teaching of Reading and Writing to Children with Down síndrome. IEEE Learning Technology Newsletter, 13(2), 9-12.

Santana, P. C., & Anido L. E., (2011). A Web-Based Platform for Creation of IPTV Contents. Research in Computing Science, 53, 59-64. Latindex

Cortés, H. H., García, M. A., Acosta, R., & Santana, P. C., (2010). Diseño y Desarrollo de un Dispositivo Haptico con Aplicaciones para Entornos Educativos. Revista Iberoamericana de Sistemas, Cibernética e Informática, 7(1), 46-49. DOAJ

Rodríguez, M. D., González, V. M., Favela J., & Santana, P. C., (2009). Home-based communication system for older adults and their remote family. Computers in Human Behavior, 25(3), 609-618. doi:10.1016/j.chb.2008.08.017 JCR Scopus

González, V. M., Rodríguez, M. D., & Santana, P. C., Favela J., Castro L. A., (2006). Supporting Relationship Maintenance for Elders and Family Living Abroad. IEEE Pervasive Computing, 5(2), 47. doi:10.1109/MPRV.2006.38 JCR Scopus

 

Garcia-Ruiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S., (2018). Developing a Digital Library of Digitized Cultural Objects: Lessons Learned on Preliminary User Studies and 3D Scanning Process. In Ippolliti, C., The Savvy Academic Librarian's Guide to Technological Innovation: Moving beyond the Wow Factor Rowman & Littlefield Publishers.

Santana-Mancilla, P. C., González-Vega, F. J., & Acosta-Díaz, R., (2016). DAP: Plataforma de código abierto para la preservación de la producción artística. En Cabello-Espinosa, M. E., Sandoval-Carrillo, S. & Acosta-Díaz, R., Tópicos selectos de investigación en computación. Aplicaciones prácticas para el desarrollo o transferencia tecnológica (págs. 199-217). Colima, México: Universidad de Colima

Santana-Mancilla, P. C., Herrera-Morales, J. R. & Guedea-Noriega, H. H., (2016). Web 2.0: la web social como medio para acercar el conocimiento a las nuevas generaciones. En Cabello-Espinosa, M. E., Sandoval-Carrillo, S. & Acosta-Díaz, R., Tópicos selectos de investigación en computación. Aplicaciones prácticas para el desarrollo o transferencia tecnológica (págs. 231-248). Colima, México: Universidad de Colima.

Santana-Mancilla, P. C., Rodríguez-Ortiz, M. A., Sánche Larios, E. M., Villaseñor Hernández, A. Y., Hernández Gutierrez, J. (2016). Activación física en niñas y niños de primaria mediante un juego serio con interacción natural para el aprendizaje de la historia de México. In Peña Vargas, C. S., Salazar, C. M. & Márquez Cabellos, N. G., Experiencias educativas y estrategias innovadoras para estudiantes formadores (págs. 131-148). Universidad de Colima.

Santana-Mancilla, P. C., Gaytán-Lugo, L. S. & Rodríguez-Ortiz, M. A. (2016). Usability Testing of Serious Games: The Experience of the IHCLab. In Garcia-Ruiz, M. A., Games User Research: A Case Study Approach (págs. 271-283). CRC Press. DOI:10.1201/b21564-12

Cosío, M., Nieto, I., Vazquez, M., Buenrostro, R., Guerrero, J. A., Flores, C. A., & Santana-Mancilla, P. C. (2015). Experiencias de Diseño de una Arquitectura para la Ludificación de la Actividad Física. En Santana-Mancilla, P. C., Guerrero, J. A. & Flores, C. A., Tecnologías de Información y sus Avances en Investigación en México (págs. 189-209). Colima, Col: Puerta Abierta Editores.

Garcia-Ruiz, M. A., & Santana, P. C. (2015). Introducción a la usabilidad de los videojuegos. En Muñoz Arteaga, J., González Calleros, J. M., & Sánchez Huitrón, A., La interacción Humano-Computadora en México (págs. 337-347). Naucalpan de Juárez: Pearson.

Santana, P. C., Calderon, K. P. (2013). Soporte de cómputo basado en la actividad en el proceso unificado de desarrollo de software. En Flores, C. A., Damian, P., Ramirez, J. M., Aplicaciones de las TIC para los grandes retos tecnológicos en México. Inovación Editorial Lagares.

Santana, P. C., Muro, B. P. (2013). Tangible User Interfaces: A New Trend in Interaction for Helping Children with Down Syndrome to Develop Reading Skills. In Penichet, Victor M.R., Peñalver, A., Gallud, J. A., New Trends in Interaction, Virtual Reality and Modeling. Springer-Verlag London. DOI:10.1007/978-1-4471-5445-7_7

Santana, P. C., Ahumada, A. C., & Magaña, M. A. (2013). Usability testing of an education management information system: the case of the University of Colima. In M. A. Garcia-Ruiz, Cases on Usability Engineering: Design and Development of Digital Products. New York:IGI Global. DOI:10.4018/978-1-4666-4046-7.ch004 (chapter preview)

Santana, P. C., Acosta-Díaz, R., Contreras-Castillo, J., & Damián-Reyes, P. (2010). Improving the quality of life of senior citizens by preventing and reducing their social discrimination through interactive television and ubiquitous computing. In M. A. Garcia-Ruiz, M. Vargas Martin, & A. Edwards (Eds.), Technology for Facilitating Humanity and Combating Social Deviations: Intedisciplinary Perspectives (pp 51-68). New York:IGI Global. DOI:10.4018/978-1-60960-094-5.ch004 (chapter preview)

 

Fajardo-Flores, S., Gaytán-Lugo, L. S., Rodríguez-Ortiz, M. A., & Santana-Mancilla, P. C.. Comparison Between KLM Estimations and Screen Reader Times in Non-Visual Interaction. To be published at MexIHC 2018. October 29-31, 2018. Merida, Mexico.

Arce-Jimenez, A., Baron-Ramirez, N., Santana-Mancilla, P. C., Meza-Romero, J. & Acosta-Diaz, R. Heuristic Evaluation of a Gamified Application for Education in Patients with Diabetes. To be published at MexIHC 2018. October 29-31, 2018. Merida, Mexico.

Santana-Mancilla, P. C., & Anido, L. E. iTVCare: a home care system for the elderly through interactive television. To be published at MexIHC 2018. October 29-31, 2018. Merida, Mexico.

Garcia-Ruiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S. (2018). Integrating Microcontroller-Based Projects in a Human-Computer Interaction Course. ICHCI 2018 conference abtracts. Oct 15-16. London, United Kingdom.

Currano, R., Park, S. Y., Domingo, L., Garcia-Mancilla, J., Santana-Mancilla, P. C., Gonzalez, V. M., & Ju, W. (2018). ¡Vamos! How Pedestrians Interact with Driverless Cars in Mexico. Proceedings of the 10th International Conference on Automotive User Interfaces and Interactive Vehicular Applications (AutomotiveUI '18). Toronto, Canada. doi: 10.1145/3239060.3241680

Fajardo, S., Gaytan-Lugo, L. S., Santana-Mancilla, P. C., & Rodriguez, M. A. (2017). Mobile Accessibility for People with Combined Visual and Motor Impairment: A case Study. Proceedings of the 8th Latin American Conference on Human-Computer Interaction (CLIHC '17). doi: 10.1145/3151470.3151476

Garcia-Ruiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S. (2017). A Usability Study on Low-Cost Virtual Reality Technology for Visualizing Digitized Canadian Cultural Objects: Implications in Education. Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2017 (pp. 259-264). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). (Pre-print version)

Santana-Mancilla, P. C., Garcia-Ruiz, M. A. & Gaytan-Lugo, L. S. (2017). Use of Low-Cost Hardware in Human-Computer Interaction Classes across Mexico and Canada. In ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (HCI across borders Symposium).

Valencia Ruiz, H. E., Santana-Mancilla, P. C., Guerrero Ibañez, J. A. & Contreras-Castillo, J. (2016). Desarrollo de un prototipo de control remoto a vehículo por medio de una interfaz cerebro computadora. Proceedings of ANIEI 2016 (pp. 439-446).

Amezcua Zuñiga, E. A., González Partida, J. A., Santana-Mancilla, P. C. & Contreras-Castillo, J. (2016). Arquitectura de Software Orientada a Servicios para Redes Inalámbricas de Sensores. Proceedings of ANIEI 2016 (pp. 400-408).

Buenrostro-Mariscal, R., Contreras-Castillo, J., Guerrero Ibañez, J. A. & Santana-Mancilla, P. C. (2016). Las Redes Inalámbricas de Sensores y su evolución hacia el Internet de las Cosas. Proceedings of ANIEI 2016 (pp. 510-518).

Garcia-Ruiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C. & Gaytan-Lugo, L. S. (2016). Measuring Technology Acceptance of Makey Makey as an Input Device in a Human-Computer Interaction Class. Proceedings of EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology 2016 (pp. 395-400). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). (Pre-print version)

Garcia-Ruiz, M. A., & Santana-Mancilla, P. C. (2015). Development and Usability Testing of Simulated Wind in a Racing Video Game. Proceedings of The 2015 IEEE Games, Entertainment, and Media Conference (GEM). DOI: 10.1109/GEM.2015.7377259 (mirror)

Gaytán-Lugo, L. S., Hernández, S. C., Santana-Mancilla, P. C., & García-Ruíz, M. A. (2014). A contextual study and usability testing of video games to inform the design of a serious game to improve reading comprehension. Mexican International Conference on Computer Science (ENC 2014).

Borja-López, J., Santana-Mancilla, P. C., Batista-Delgado, F., Ruíz-Ramírez, I., & Urzúa-Álvarez, S. M. (2014). Reh-arcade: juego serio como apoyo a las terapias de rehabilitación de codo. Mexican International Conference on Computer Science (ENC 2014).

Garcia-Ruiz, M. A., Santana, P. C., & Aquino-Santos, R. (2014). Using mixed research methodologies in the development of olfactory displays for video games. In proceeding of ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Games User Research -GUR- workshop).

Rodríguez Ortiz, M. A., Santana-Mancilla, P. C., & García Ruíz, M. A. (2013). El Encanto: Juego Serio para el Aprendizaje de Intervención Comunitaria para Estudiantes de Trabajo Social . XII Congreso Nacional De Investigación Educativa (COMIE 2013).

Santana, P. C., Juárez, C. U., & Magaña, M. A. (2013). Augmented Education: An Opportunity for Digital Inclusion on Mexican Secondary Schools. Mexican International Conference on Computer Science (ENC 2013).

Muro, B. P., Santana, P. C., & Ramos, J. R. (2013). Evaluación de usabilidad a un juego serio para el aprendizaje de vocabulario en idioma inglés. En Memorias del Simposio de ingenierías región centro occidente de México 2013 (SIRCOM 2013).

Garcia-Ruiz, M. A., Santana, P. C., & Molina, I. (2013). Towards effective use of stereoscopic visualization of molecular models in educational settings. Proceedings of the Canada International Conference on Education (CICE-2013).

Garcia-Ruiz, M. A., & Santana-Mancilla, P. C. (2013). Design, Evaluation and Impact of Educational Olfactory Interfaces. 19th Americas Conference on Information Systems (AMCIS 2013). (Mirror).

Guerrero-Ibáñez, J. A., Flores-Cortés, C., Ramírez-Alcaraz, J. M., Santana, P. C., Mendoza-Robles, T., Vizcaíno-Anaya, H. I., Peña-Cárdenas, E., & Anguiano-Mancilla, A. (2013). Sistema Inteligente basado en comunicación V2X para prevención de colisiones en intersecciones viales. En Memorias de la Décima Segunda Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2013). (Mirror).

Villaseñor Hernández, A. Y., Sánchez Larios, E. M., Santana Mancilla, P. C., & Rodríguez Ortiz, M. A. (2013). Juego serio con interacción natural para la activación física en niños de primaria. Memorias en extenso del Congreso Internacional en Ciencias de la Educación 2013.

Muro Haro, B. P., Santana, P. C., & Martha A. Magaña (2012). Developing reading skills in children with Down syndrome through tangible interfaces. MexIHC '12 Proceedings of the 4th Mexican Conference on Human-Computer Interaction.

Prieto Álvarez, C. G., Santana, P. C., & Acosta Díaz, R. (2012). Soporte a la navegación social a través de búsquedas semánticas de contenido enriquecido. Memorias en extenso del Simposio de Ingeniería 2012 de la Región Centro Occidente de México.

Juárez, C., Santana, P. C., & Magaña-Echeverría, M. A. (2012) Mobile Augmented Reality to support basic education in Mexico. In proceeding of ACM CHI Conference on Human Factors in Computing Systems (Educational Interfaces, Software, and Technology -EIST- workshop).

Santana, P. C. (2011). Arquitectura para Interacción Multimodal en los Juegos por Computadora. Memorias en extenso del 4to. Congreso Internacional en Ciencias Computacionales.

Guedea Noriega, H. H., Flores Cortés, C. A., Santana, P. C. (2011). La contribución del social media en campañas políticas. Memorias en extenso del 4to. Congreso Internacional en Ciencias Computacionales.

Santana, P. C., Salazar, J. M., & Acosta Díaz, R. (2011). Tangible Multimodal Interaction on a First Person Shooter Game. En memorias en extenso del I Congreso Internacional de Electrónica, Instrumentación y Computación.

González Vega, F. J., Santana, P. C., Ordaz Carrillo, A., & Magaña Echeverría, M. A. (2011). Una plataforma en la nube para apoyar el proceso de enseñanza-aprendizaje basado en competencias. En memorias en extenso del Foro de Investigación en Educación Colima 2011.

Munguía, A., Santana, P. C., Calderón, P., & González, F. (2010). A wearable augmented reality system to improve the quality of life of sedentary people. Memorias del III Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2010). San Luis Potosí: Universidad Politécnica de San Luis Potosí.

González, F., Santana, P. C., Calderón, P., Munguía, A., & Arroyo, M. (2010). Fallbox: a computer game with natural interaction through head tracking. Memorias del III Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2010). San Luis Potosí: Universidad Politécnica de San Luis Potosí.

Santana, P. C. (2010). Hacia un sistema de atención a personas mayores en el hogar a través de iTV. Memorias del III Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2010). San Luis Potosí: Universidad Politécnica de San Luis Potosí.

Santana, P. C., Anido, L., Acosta-Díaz, R., & Contreras-Castillo, J. (2010). Hacia una plataforma basada en Web para la entrega y creación de contenidos para IPTV. En Memorias de la Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010). (mirror).

Santana, P. C., González, F. J., Acosta-Díaz, R., & Contreras-Castillo, J. (2010). Hacia una herramienta Model-Driven para mejorar la Interacción Programador-Computadora. En Memorias de la Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010). (mirror).

Cortés Dueñas, H. H., García Ruiz, M. A., Acosta Díaz, R., & Santana Mancilla, P. C. (2010). Diseño y Desarrollo de un Dispositivo Háptico con Aplicaciones para Entornos Educativos. En Memorias de la Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010). (mirror)

Guedea Noriega, H. H., Fajardo Flores, S. B., Magaña Echeverría, M. A., & Santana Mancilla, P. C. (2010). Docente 2.0: Adopción de medios sociales en ambientes docentes. En Memorias de la Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010). (mirror)

Araiza Montes de Oca, E., Verduco Ramirez, J. A., Acosta Diaz, R., & Santana Mancilla, P. C. (2010). Interacción con Objetos en Ambientes Virtuales. En Memorias de la Novena Conferencia Iberoamericana en Sistemas, Cibernética e Informática (CISCI 2010). (mirror)

Santana, P. C., & Mayora-Ibarra, O. (2006) Interactive Semi-Public Displays to Support Local Mobility in Working Environments. In the proceedings of the 1st Mexican Workshop on Human-Computer Interaction, Cholula, Mexico.

Rodriguez, M. D., Santana, P. C., Gonzalez, V. M., & Favela, J. (2005). An Agent-based System to Strength the Relationships of the Elders and their Families Living Abroad. In the proceedings for Fall Symposium on Caring Machines: AI in Eldercare, AAAI's Fall Symposium.

Santana, P. C., Rodriguez, M. D., Gonzalez, V. M., & Favela, J. (2005). A Web-Based System to Facilitate Elders Communication With Their Families Living Abroad. Proceedings of Sixth Mexican International Conference in Computer Science, ENC 2005. IEEE Computer Press, Puebla, Mexico.

Amaya, I., Santana, P. C., Rodriguez, M. D., & Favela, J.. (2005). mSALSA: Agentes de Software para el Desarrollo de Aplicaciones Móviles. In the proceedings of the Mobile Computing Workshop (TCM 2005) at ENC 2005.

Santana, P. C., Rodriguez, M. D., Gonzalez, V. M., Castro, L. A., & Andrade, A. G. (2005). Supporting emotional ties among Mexican elders and their families living abroad. In the extended abstracts of the ACM Conference on Human Factors in Computing Systems, CHI 2005.

Santana, P. C., Castro, L. A., Preciado, A., Gonzalez, V. M., Rodriguez, M. D., & Favela, J. (2005) Preliminary Evaluation of Ubicomp in Real Working Scenarios. In the proceedings of the 2nd Workshop on Multi-User and Ubiquitous User Interfaces (MU3I) at IUI 2005.

Santana, P. C., Galicia, L., Martínez, A. I., & García, J. A. (2004). Apoyo a las actividades médicas a través de servicios web basados en hl7/cda. In the proceedings of the Clinical Computing and Medical Informatics Workshop (ENC' 04). Colima, Mexico. Sept. 2004. ISBN 970-692-170-2. 657p.

Santana, P. C. (2002). Aplicación de servicios web en la reserva de libros para usuarios de SIABUC 8. En Sossa, J. H. y Sánchez, M. L., editores, "CNCIIC 2002 XV Congreso Nacional y I Congreso Internacional de Informática y computación de la ANIEI", volumen 1 de Avances en Informática y Computación. 217-228 pp.

 

Santana-Mancilla, P. C., Guerrero, J. A., & Flores, C. A. (2015). Tecnologías de Información y sus Avances en Investigación en México. Colima, Col: Puerta Abierta Editores.

 

Santana-Mancilla, P. C., Castro, L. A., Tentori, M., Moreno, M. A. & Rodriguez, M. D. (2017). CHI-Mexico: ten years of the Mexican Conference on HCI. Interactions, 24(6), 86. (mirror) Scopus

Santana, P. C. (2014). Interfaces Naturales de Usuario: La Experiencia de la Universidad de Colima. Software Guru, 43, 36-37.

 

Ramos-Munguía, M., Peralta-Hernández, E., Santana-Mancilla, P. C., & Gaytán Lugo, L. A. (2015). Evaluación del apoyo de los videojuegos en la comprensión lectora en niños de tercer grado de primaria. Proceedings of The Mexican International Conference on Computer Science (ENC 2015), Ensenada B.C., Mexico: SMCC.

Vizcaíno, E., Renova, K., Santana, P.C., & Flores-Cortes, C. (2014). Evaluación de la experiencia de uso a un software para análisis de usabilidad. Memorias del V Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2014). Oaxaca, Mexico:AMexIHC.

Gutierrez, A, Santana, P.C., Gaytán Lugo, L. S., & Rodríguez Ortiz, M. A. (2014). Evaluación TAM de una plataforma iTV de ayuda a los adultos mayores. Memorias del V Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2014). Oaxaca, Mexico:AMexIHC.

Fermín, J., Santana-Mancilla, P.C., Villanueva, M., Santana, M. J., Castañeda, A., & Cuevas, J. (2014). Evaluación preliminar de la experiencia del usuario al sistema de rehabilitación Reh-Arcade. Memorias del V Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2014). Oaxaca, Mexico:AMexIHC.

Quintero Carillo, H. F., Santana Mancilla, P. C., & Magaña Echeverría, M. A. (2013). Interfaces de usuario naturales de apoyo en la enseñanza de las matemáticas. Memorias del Congreso Internacional en Ciencias de la Educación 2013, Colima:Universidad de Colima.

Garcia-Mancilla J, Montes-Delgado R, & Santana-Mancilla, P.. (2012). Quality of Life (QoL) and self-efficacy on elderly with diabetes mellitus type 2: Study in the Mexican State of Colima. Proceedings of Rendez-Vous 2012, Thunder Bay, Canada.

Calderón Vaca, K. P, Santana, P.C., & Rodríguez Ortiz, M. A. (2012). Uso del TAM en la evaluación de una plataforma basada en la actividad para dar soporte al RUP. Memorias del IV Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC 2012). Ciudad de México, Mexico.

Santana, P.C., Magaña, M. A., & Ahumada, A. C. (2012). Evaluación heurística a la plataforma e-planea. Memorias del IV Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC-2012). Ciudad de México, Mexico.

García, P. L., Santana, P.C., Valencia, Y. I., & López, G. A. (2012). Mi Cafetería: aplicación para ordenar comida a través de dispositivos móviles. Memorias del IV Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC-2012). Ciudad de México, Mexico.

López, G. A., Santana, P.C., & García Díaz, J. M. (2012). Activación física para niños video jugadores. Memorias del IV Congreso Mexicano Interacción Humano Computadora (MexIHC-2012). Ciudad de México, Mexico.

Santana, P. C., Gonzalez, V. M., & Rodríguez, M. D. (2006). Codice CMS: Towards a Multimedia Weblog Content Management System for Supporting Mobile Scenarios. In the proceedings of the 4th Latin American Web Conference. Cholula, Mexico.

Santana, P. C., Gonzalez, V. M., Rodríguez, M. D., & Favela, J. (2005). A web-agent based system to extend the elders social family networks. In the proceedings of the 2005 Latin American conference on Human-computer interaction.

 

Master of Engineering in Computer Science. (2006)
Universidad Autónoma de Baja California (México)
Web Agent-based System to Strength the Elders Social Family Networks (summary).

Bachelor of Engineering in Telematics. (2002)
Universidad de Colima (México)
Application of web services on reservation of books for SIABUC users.